Nieuwe Crescent 26 Allure snel en ruim

Artikel - Nieuwe Crescent 26 Allure snel en ruim



Het is een al jaren bestaande combinatie van een betrouwbare en zuinige motor en een goed varende, makkelijk wendbare sloep. Yamaha en Crescent hebben aan de bestaande serie van 15, 17, 19 en 21 voet nu een nog groter model toegevoegd van 26 voet met een 40 Pk F40 FEDL in een afsluitbare bun.



Waar de meeste sloepen een centraal geplaatste dieselmotor hebben met een motorkist in het midden van de boot, heeft de Crescent een zuinige 4 takt benzine buitenboordmotor, die achterop geplaatst is in een aparte bun. Deze is onopvallend weggewerkt in het achterdek en afsluitbaar, terwijl de motor voorzien is van het bekenden Yamaha Y-COP anti-diefstal systeem. De 26 heeft een hoog gangboord met aangehangen roer en een kleine vaste voorkajuit, waar ruimte is voor een toilet of trossen en stootwillen. Rondom een kabelaring en een RVS strip aan de voorkant als bescherming van de polyester romp van Zweedse kwaliteit, die tot in de puntjes is afgewerkt. Aan de zijkant achter een RVS luchtinlaat voor de motorruimte en een aangehangen RVS zwemtrap. Het roer steekt boven de spiegel uit wat het makkelijk maakt om de stand van het roer te controleren. Vooral bij achteruitvaren is dat een goede bijkomstigheid omdat de schroefwerking in het begin nogal wat tegenstuur vraagt om een mooie rechte lijn te varen. Maar dat is slecht een kwestie van wennen en de boot leren kennen.



In de binnenschaal van de romp zijn een aantal treden verwerkt, waardoor in- en uitstappen erg makkelijke is gemaakt. De stuurkolom is smal en het houten stuurwiel groot genoeg om ook makkelijk vanaf de zijkant te kunnen sturen. De overbrenging naar het roer is snel en direct en blijft ook bij snel varen licht.

Onder de banken is een flink aantal luiken, die stevig gemonteerd zijn en waaronder een hoop opbergruimte zit. De kussens zijn stevig en comfortabel, de vloer afgewerkt met teak. Als extra kunnen een wasbakje, kookplaat en een cabrioletkap worden gemonteerd, die goede beschutting geeft tegen regen en wind.



De aangehangen 4-takt buitenboordmotor heeft nogal wat voordelen. In de eerste plaats is daar natuurlijk de prijs. Een benzine motor is beduidend goedkopere dan een diesel. Verder is een buitenboordmotor veel makkelijker in onderhoud. Even loskoppelen en dan de werkplaats in voor een mogelijke reparatie of periodiek onderhoud, zonder dat de monteur naar de jachthaven hoeft te komen of je de boot naar de werkplaats moet varen. Daarbij komt dat de Yamaha 4-takts bijzonder geluidsarm zijn en veel zuiniger dan we gewend waren. Enkele jaren geleden is men in Japan begonnen met een aanpassing van alle modellen aan de eisen voor een beter milieu. Een betere verbranding, een betere stroomlijn onder water, een hoger liftend vermogen zodat de boot sneller vlak ligt en beter door het water glijdt. En de 40 Pk is sterk genoeg om met passagiers een behoorlijke kruissnelheid te blijven varen. De afmetingen van de Crescent 26 zijn; lengte 7.80, breedte 2.75, diepgang 0.60, kruiphoogte 1.30 m. Maximum toelaatbaar gewicht 1145 kg. Naast de CE markering C heeft de Crescent ook een Norske Veritas certificering. Afhankelijk van de uitvoering varieert de prijs tussen € 35.950 en € 40.950.-.



Verder is voor Nauta Maritiem in Zweden een aparte sloep gebouwd van 6.30 meter, de Crescent 21 Outlander met een Yamaha F20BEL en een C certificering. Deze exclusieve sloep wordt standaard geleverd met navigatieverlichting, kuipverlichting, zwemtrap, teak laminaatvloer, afneembare teaktafel, radio-cd speler, biminitop en zonnedek voor € 25.950.-

Nauta Maritiem
Hoge Rijndijk 213
2382 AL Zoeterwoude – Rijndijk
www.Nautamaritiem.nl

Facebook Comments "Nieuwe Crescent 26 Allure snel en ruim"