Volledige controle over 960 Pk

Artikel - Volledige controle over 960 Pk



Er staan twee 480 Pk Cummins Diesels te trappelen van ongeduld als we aan boord gaan van de nieuwe Meridian 441 Sedan, de laatste telg in het rijtje luxe jachten dat bij de Brunswick Boat Group is ontwikkeld en gebouwd. En zoals bij alle soortgenoten uit dezelfde stal straalt de Amerikaanse luxe en glamour ervan af.

Het schip ligt aangemeerd in het Amsterdamse IJ tussen twee palen en twee zijsteigers bij importeur Holland Sport Boat Centre en heeft aan beide zijden niet meer dan zestig cm speling. Met een beetje zijwind aan stuurboord niet bepaald de meest comfortabele positie om met een schip van 14.4 m lengte, een breedte van 4.30 m en een hoogte van 5.9 m de haven te verlaten. Even is er lichte paniek als de bakboordmotor niet wil starten maar via de mobiele telefoon komt schipper Thomas Rijnbeek te weten dat die morgen nog een monteur bezig is geweest en daarom de stroom eraf heeft gehaald. Kast open, schakelaar om, druk op de knoppen en de twee motoren beginnen aangenaam te brommen. Trossen achter en voor los en het schip blijft precies op zijn plaats liggen. “Total command system” grijnst Thomas en wijst op zijn vuist met daarin de joystick die tegelijk de twee grote dieselmotoren plus de boeg- en hekschroef regelt. “Bij het vorige model was het nog niet zo superieur geschakeld maar nu manoeuvreer je op de centimeter.”



Sturen met een joystick
Een lichte beweging met de hand naar voren en zonder een paaltje te raken varen we rustig langs de Diemerzeedijk onder de Zeeburgerbrug door richting het IJsselmeer. Er wordt vanaf het open flydeck gestuurd want er is geen tweede stuurplaats aanwezig – maar kan wel optioneel geplaatst worden - in de kajuit zoals in de meeste grote jachten. “De ervaring heeft geleerd dat zo'n tweede stuurplaats toch heel weinig wordt gebruikt, het scheelt een geweldig stuk in de kostprijs en in de kajuit win je een heleboel ruimnte. Als het regent heb je hierboven uitstekende beschutting met de opklapbare dektent en het uitzicht en de controle zijn beter dan beneden.”

De stuurplaats is ruim met een comfortabele stoel met steun aan de zijkanten. Helemaal rechts van de bestuurder het bedieningspaneel met alle knoppen voor verlichting, bilgepompen en helemaal rechts een rode noodknop, waar in geval van nood iedereen makkelijk bij kan. Op het dashboard rechts de joystick voor het manoeuvreren bij lage snelheden, de gashandels, toerenteller en een combiklok voor oliedruk, voltage, temperatuur en dieseltank. Dezelfde meters links voor de bakboordmotor en in het midden een dubbel Northstar 6000i systeem met radar, kaartplotter, fishfinder en video. Alles volledig waterdicht en makkelijk leesbaar in de vandaag toch best felle zon. Links op het dashboard de bediening van de stuurautomaat, knoppen voor de trimvlakken, hoorn, ankerlier en het overpompen van brandstof tussen bakboord en stuurboord tank. Daarnaast een display voor alle technische gegevens over motor, brandstof en dergelijke plus een marifoon. Aan bakboord een ruime tweezitsbank en achterop de radarboog, waar ook de dektent tegen wegklapt.



Kajuit en pantry
Een ruime trap leidt naar beneden naar het achterdek. Wat opvalt is links een makkelijk verticaal opbergvak voor de stootwil dat mooi geïntegreerd is in de teak afwerking van het dek, waar ook een groot luik is voor dekstoelen enz. Een brede bank achterop en aan beide kanten een goede opstap naar de gangboorden, die breed genoeg zijn. Grote glazen schuifdeuren leiden naar de salon met een stuurboord een ruime sofa en tafel, aan bakboord twee losse fauteuils plus een grote TV. Door de brede dubbele ramen is er uitstekend uitzicht naar achteren of opzij of je nu staat of zit, wat een goed gevoel van ruimte en vrijheid creëert. Via een opstap kom je in de pantry, die volledig uitgerust is met vries/koelkast, micro-oven, thermische kookplaat en twee rvs spoelbakken. Dat alles met Karidon afdekplaten (een combinatie van kunststof en steen) in marmerkleurige uitvoering. Ruime bergruimtes en aan stuurboord een eettafel voor tweemaal drie personen. Ook hier is op beide plaatsen weer rondom uitzicht.

Slaapverblijven
Een trap leidt naar beneden waar we aan stuurboord de toegang vinden tot de gastenhut met eigen toilet en dubbelbed. Persoonlijk zou ik deze ruimte - gezien de centrale ligging in het schip – onmiddellijk als kapiteinshut/annex werkruimte claimen. Tegenover het bed is een ruime werktafel – door de ontwerper uiteraard bedoeld als make-up tafel - met daarboven twee horizontale patrijspoorten, die vanuit het bed bij het ontwaken een heerlijke blik over het water verschaffen. Thomas vertelde ons overigens dat bij het volgende model deze twee langwerpige patrijspoorten zullen worden vervangen door een nog groter raam uit één stuk, waardoor het uitzicht nog beter wordt.



De kapiteinshut in de voorplecht is zeer ruim van opzet met een groot halfrond tweepersoons bed met daarom heen veel opberg- en kastruimte. Deze plek is ook voorzien van alle mogelijke technische snufjes op het gebied van multimedia. Een deur geeft toegang tot de eigen douche en toiletruimte.

Interieur
Qua indeling valt er weinig te kiezen bij de Meridian 441. De indeling is standaard en door de productiemethode kan hiervan niet worden afgeweken. De enige mogelijkheid tot variatie schuilt in de kleurstelling van de houten betimmering, de kleur van het plafond en vloerbedekking en de bekleding van de banken en stoelen. Maar verder valt er genoeg te kiezen uit de lijst met opties, die de standaardprijs van €475,500 met zo'n € 70,000 verhogen. Standaard wordt de Meridian geleverd met twee Cummins 380 Pk diesels, de reeds eerder genoemde Total Vessel Control, 9.5 Kw diesel generator, digitale bediening van gas en koppeling, witte gelcoat, zwart canvas dekzeil, Kona afdekplaten en 23” stereo TV en CD speler.

Extra's zijn een canvas dekzeil voor brug, scheepscontrole monitor, buitengaatslozing met versnipperaar, zonnematrassen voor het voordek, een koelkast, grill en stereosysteem op de brug, een Northstar 6000i of Raymarine systeem, dubbele camera's voor de plecht en machinekamer, een 4-delig airco systeem, dat omgekeerd als verwarming kan dienen, centraal vacuüm afzuigsysteem, een ijsmachine, was/droog combinatie, en multimedia in de kapiteins- en gastenhut.



Het exemplaar waar wij mee hebben gevaren had al deze opties aan boord en zij droegen zeker bij aan de luxe uitstraling van het schip. Dat gevoel krijg je al als je voor het eerst aan boord stapt en naarmate je meer details ontwaart merk je dat hier professionele Amerikaanse botenbouwers aan het werk zijn geweest die tot in de kleinste details geprobeerd hebben het bedienen en verblijf aan boord zoveel mogelijk te optimaliseren. Gemak dient de mens en als je bereid bent daarvoor een bepaalde prijs te betalen, dan wordt er niet beknibbeld en wordt ervoor comfort gezorgd. Als voorbeeld; de verse lucht van de airco in de salon komt uit een lange gleuf in het plafond zodat de temperatuur overal gelijk aanvoelt en er niet ergens een koude plek is. De afwasbakken en kookplaat hebben losse afdekplaten in dezelfde kleur als de rest van het interieur, zodat ze ook als staanplaats kunnen dienen. En varend is de Meridian 441 rustig. Zeer rustig zelfs en kun je er lekker rustig mee cruisen, gezellig kletsen en een glas heffen. Genieten van het zonnetje en de mooie luchten en luisteren naar de favoriete CD.

Kracht, pure kracht
Tot je de gashandels opentrekt. Dan verandert het niets tot een machtig gebrul, wordt het schip omhooggebracht om daarna vlak over het water te gaan met een schuimbaan achter het schip van wel meer dan 100 meter. Als je op het achterdek staat dan voel je hoe die tweemaal 480 paardenkrachten het schip door de golven duwen zonder dat het gaat klappen en stuiteren. Daarom zijn die motoren redelijk dicht tegen het midden van het schip geplaatst en niet ver naar achteren en ontstaat ook bij de topsnelheid van 55 km per uur zeker geen hoge hekgolf waar andere watersporters last van hebben. Wel zullen ze even verbaasd hun hoofd draaien, want zo vaak zien ze geen 15 meter jacht zo snel over het water gaan.



De afmetingen van het schip: lengte 14,4 m, breedte 4,40 m, diepte 90 cm, brughoogte zonder radar 5,9 m, 1634 ltr diesel, 568 ltr water, vuilwatertank, 208 l, stahoogte in de kajuit 2 m, gewicht 14,197 kilo en 6 tot 8 slaapplaatsen.

Holland Sport Boat Centre
Zuiderzeeweg 2
1095 KG Amsterdam
Tel: 020 6947527
www.hollandsport.nl

Facebook Comments "Volledige controle over 960 Pk"