Atlantic Suncruiser 650 - Power to the People

Artikel - Atlantic Suncruiser 650 - Power to the People



Een sportboot die op de afgelopen HISWA veel aandacht op zich wist te vestigen was het nieuwe model van Atlantic Marine in de serie Suncruisers. Deze 6,50m lange consoleboot met accommodatie vult de leemte tussen het 570 en 805 model met succes op. Waarom op alle beursdagen deze boot vol mensen zat willen we weten, een stevig stuk varen op een nog koud Wolderwijd levert het antwoord.

Atlantic Marine is een product van Polifactor. Deze Poolse fabriek maakt sinds 1994 een complete range console boten. De Open serie, Adventure en Suncruiser, in totaal een tiental modellen. Het uitgangspunt van de werf is kwaliteit. Van een haastig uit de mal getrokken massaproduct is dus geen sprake. Duurzaamheid en veiligheid bepalen eerst de kwaliteit van de boten, daarna volgt de prijs die daarbij past. Dat dit geen loze kreet is bewijst de samenwerking met motorenmerken als Yamaha en Honda. Voor o.a. Nederland worden de Atlantic modellen uitsluitend met Honda outboards geleverd. Honda verbind daar ook nadrukkelijk haar naam aan. Dat doen ze niet over een nacht ijs. De eisen die de aan eerder genoemde kwaliteit maar ook aan bijvoorbeeld de after sales gesteld worden liegen er niet om. Alleen een moderne productiefaciliteit waar met kennis van techniek en -zaken een goed eindproduct wordt vervaardigd komt voor een dergelijke samenwerking in aanmerking.

Atlantics worden in Nederland geïmporteerd door R&R Aquasports in Nijverdal. Een echte sportbotenspecialist met een uitgesproken voorkeur voor buitenboordmotoren. Die mening delen we volledig zodra we een drietal Atlantics aan de kade van Jachthaven Strand Horst ontwaren. Bij alledrie loopt de motor al maar alleen het koelwater en wat condens verraad dat. Te horen valt er eigenlijk niets. Met het bekende viercilinder inboard benzineblok van Volvo of Mercruiser is een dergelijk geluidsniveau niet haalbaar. Voor trillingen geldt hetzelfde, de Honda’s staan zich muisstil op te warmen.



Ter beschikking staan een Open 550, een Open 670 en de Suncruiser 650 met respectievelijk een Honda 75, 225 en 175 PK aan de spiegel. Als eerste ervaren we waar de Open 670 toe in staat is. Met het gas erop versnelt de boot in een oogwenk naar een top van tegen de 90km p/u. Vooral het gemak en de souplesse waar dat mee gaat vallen op. Ook op volle snelheid blijft de geluidsproductie ruim onder de irritatiegrens en kun je nog steeds een goed gesprek met elkaar voeren. Wel neigt de 670 tot een wat zoekerig stuurgedrag maar even de trim bijstellen doet dit weer verdwijnen. Alle rompen hebben een diepe V onder water met een vlijmscherp puntje die als een loefbijter de golven aansnijdt. De boeggolf wordt door de rompvorm direct naar de zijkanten weggewerkt waardoor we geen water aan dek hebben gezien. Ook niet al raggend op de eigen- en de hekgolven van de andere boten.



We stappen over in de Suncruiser 650 om deze eens te vergelijken met het geweld wat in de Open 670 toegediend is. De aandrijving geschiedt door een BF175. Net als sterkere broer BF225 een 6 pitter met een inhoud van 3,5L. Het verschil is Honda’s VTEC technologie wat staat voor variabele timing van de kleppen. Hiermee krijgt de motor een optimale, lees variabele, mix van zuurstof en brandstof toegediend door het gehele toerenbereik met 50 pk’s meer tot gevolg. Denk echter niet dat de 175 daarmee een mak lammetje is. De vaarbeleving verschilt niet zoveel. De topsnelheid ligt 10km p/u lager en de grom achter je heeft iets minder bas. Het aangename gevoel een dot vermogen geheel onder controle te hebben blijft. Aan de boot valt op dat deze nog wat stijver is dan de eerder gevaren 670. De Suncruiser heeft een interieur waarvan de schotten kennelijk voor meer stevigheid zorgen. Ook is de layout van de boot geheel rammelvrij. In de Open versie is de ruimte in de console afgesloten met een standaard luik. Dit bestaat uit drie delen en ontbeerd een rubber profiel. De Suncruiser heeft een plexi schuifdeur uit een stuk die in de console zijdelings wordt weggeschoven. De zit achter excentrisch geplaatste console is comfortabel. Twee flipup zetels laten je beschut achter het windscherm of wat hoger met je haren in de wind plaatsnemen. Rondom de plexi ruit is een RVS beugel aangebracht die je tijdens het ruigere werk als meevaarder aan boord houdt. De stuurman heeft nog een vloersteun voor extra grip. Een extra handgreep op het dashboard en het railingwerk rondom de boeg verfijnen de ergonomie nog wat verder.
Voorin kun je zonnen op de ankerplaats. Door de kajuit eronder is het niet om te bouwen tot zitplaatsen met eventueel een tafeltje zoals in de open versie. Ter bescherming van de kussenset schuif je het ene kussen onder de andere en kun je zonder botweg over de kussens te banjeren de boeg bereiken. Hier vindt je een in de mal opgenomen ankerplatform met plaats voor een electrische lier, een ankerluik en de standaard ankerrol met kettingstop. Achterin de boot vind je een L-vormige bank met aan een zijde een doorgang naar de spiegel met zwemplatform en -trap. Onder de bank is een keurig weggewerkt spoelbakje met kraan en een grotere bak met afvoer voor de vaat. De luikjes waar dit mee afgedekt is laat goed het niveau van de afwerking zien. Geen slordig uitgezaagd plankje maar een perfect passend kunststof deel zonder scherpe randen.



De vloer en traptredes naar het voordek zijn afgewerkt met teak. Het is netjes gelegd en geeft de Suncruiser een luxe uitstraling. Wij zijn vooral blij met de antislip eigenschappen van het houtwerk. Onder de kuipvloer is een flinke bergruimte waar hengels of het wakeboard een plek vinden.
De Suncruiser is een all-round boot waar je ook in kunt overnachten. Nu kun je op een lengte van 6,5M geen balzaal verwachten maar een bruikbaar kajuitje ontwaard zich wel achter de schuifdeur. In de console is aan bakboord een hang-legkast en aan de andere zijde de toiletruimte. Keurig achter een deurtje en met voldoende lichtinval en ventilatie. Met een lengte van 1,90M passen we er net in. De bedden bestaan uit een V-vormige kooi die volgens de folder voor 2 a 3 personen geschikt is. Als dat echter 3 volwassenen zijn komt er eentje bekaaid af maar een stel met een kind kan er onderdak vinden. De lengte van de bedden is voldoende, de hoogte is wel beperkt maar omdraaien kan nog steeds zonder klem te lopen tegen het bovenliggende zonnedek. De afwerking van het geheel is netjes. Kastjes van hout en het polyesterwerk met een spikkeldesign net iets gezelliger gemaakt. In de praktijk zal de kajuit vooral dienst doen als bergruimte waarbij het geheel afsluitbare toilet natuurlijk wel een ongekende luxe is op een boot van deze afmetingen.



We stappen over op de benjamin van dit drietal, de Open 550. Hier doet een Honda 75 het werk aan de spiegel. Een viercilinder met een slok minder vermogen maar op een kleinere boot levert dit nog steeds een levendige set op. Het is een echte consoleboot met een open boeg die om te bouwen is tot zonnedek. Ook op deze lengte biedt de console inwendig voldoende ruimte voor een chemisch toiletje. Stuurman en meevaarder zitten op een prima stoel achter het windscherm. Achterin de boot is en wegklapbaar bankje met aan weerszijden een doorgang naar de spiegel. Een consoleboot biedt als concept lekker wat bewegingsruimte, op deze lengte pakt dat extra goed uit. Ook al meet de boot maar 5,8m, je kunt er nog steeds in rondwandelen. Opvallend is dat alledrie de boten even breed zijn. Het maakt de kleinste van dit stel net zo stabiel als de grotere zussen en zeker niet tot een achterblijvertje.

Weer terug in de haven laten de drie Atlantics een prettige indruk achter. De boten zien er goed uit. Hebben snelle lijnen zonder daar opzichtig in te zijn. Functioneel is een andere term die bij het uiterlijk past. Het polyesterwerk ziet er smetteloos strak uit en kan wedijveren met iedere meer in het westen gelegen werf. Onderscheidend is Atlantic met de prijsstelling. Ook al hanteert de werf kwaliteit als uitgangspunt, de boten worden met een aantrekkelijke prijskaart aangeboden. De Suncruiser 650 heeft een introductieprijs van € 17.648,- voor een vaarklare boot zonder motor. Gelet op de vele gebruiksmogelijkheden een bereikbaar niveau waarmee je veel boot op de trailer hebt staan die er ook nog eens mooi uitziet.

Maten en gewichten:

Open 670:
Lengte : 6,65m
Breedte : 2,51m
Gewicht : 980kg
Vermogen : max 225PK
Opvarenden : 8 personen

Suncruiser 650:
Lengte : 6,51m
Breedte : 2,51m
Gewicht : 1000kg
Vermogen : max 200PK
Opvarenden : 7 personen

Open 550:
Lengte : 5,80m
Breedte : 2,51m
Gewicht : 812kg
Vermogen : max 115PK
Opvarenden : 6 personen

Voor meer informatie:
R&R Aquasports
Fuutweg 12a
7442 CL NIJVERDAL
Tel : 0548-610003
Fax : 0548-611202
Mail : info@rr-aquasports.nl
www.rr-aquasports.nl

Facebook Comments "Atlantic Suncruiser 650 - Power to the People"