Suzuki’s Zuinigheidsrevolutie - Lean Burn Control nu ook op de DF300

Artikel - Suzuki’s Zuinigheidsrevolutie - Lean Burn Control nu ook op de DF300

Suzuki buitenboordmotoren zijn al jaren toonaangevend op gebied van innovatie, prestatie en duurzaamheid. Geheel in lijn hiermee is kort geleden met de toepas-sing van het ¬ďLean Burn Control System¬Ē op de DF60, 70, 80 en 90PK modellen een ware zuinigheidsrevolutie in de watersport teweeg gebracht. Op de lauweren rusten doet de motorenbouwer uit het Japanse Hamamatsu daarmee niet. Dit najaar is de modellenrange versterkt met een nagelnieuwe DF40 en 50PK en heeft de werkelijke gigant onder de Suzuki¬ís, de DF300, een aansprekende update met dit systeem gekregen.

Lean Burn is een verzamelnaam voor systemen om onder alle gebruiksomstandigheden exact de benodigde hoeveelheid brandstof te berekenen voor een minimaal verbruik met maximale prestaties.

Motoren draaien veelal onder het toerental waar ze voor ontworpen zijn. Stationair of slenterend is er dan een verhouding lucht en benzine voorhanden die wel wat minder mag. In de 70er jaren werd de term in de auto-industrie ge√Įntroduceerd. Een computer die aan de hand van een aantal sensoren bepaalde wat het beste moment was om de bougies te laten vonken.

Suzuki’s tegenwoordige interpretatie van een Lean Burn Control systeem is nauwelijks vergelijkbaar. Met elektronische brandstofinspuiting is er veel meer controle over hoeveel dit moet zijn. De slimheid zit in wat de sensoren allemaal meten en hoe het motormanagement daarmee berekend en voorspeld wat de ideale brandstofmix moet zijn. De DF300 is met deze aanpassing 14% zuiniger in brandstofverbruik vergeleken met de vorige generatie uit 2009, terwijl die al als zuinig te boek stond. De prestaties, dynamiek en duurzaamheid van de motor zijn daaren-tegen gelijk gebleven. Volgas grijpt het Lean Burn systeem namelijk niet in. Juist wanneer al het vermogen niet nodig is weet de nieuwe DF300 een dergelijke brandstofbesparing te realiseren.

Fly by wire
Een andere noviteit op de nieuwe Suzuki DF300 is het ontbreken van bedieningskabels voor gasgeven en de keerkoppeling. Goed nieuws voor botenbouwers aangezien er geen rekening meer hoeft te worden gehouden met de juiste bocht van een dergelijke kabel. Ook kunnen ze maar beter niet te lang zijn. Teveel weerstand is dan het gevolg.

Elektronisch gasgeven is dan een heel ander verhaal. Er is geen kabel dus ook geen frictie. Onder omstandigheden waar de schroef uit het water komt een zegen voor de piloot of tweede man aan de gashendel. Niet alleen omdat de werking lichter of instelbaar is maar juist ook omdat de controle veel exacter is. Mishandelen is hiermee wat lastiger geworden. In theorie kun je aan de elektro-nica een opdracht geven die ze niet gaat uitvoeren als dat schade aan de motor toebrengt. Of andersom, ze grijpt in als er een fout wordt gemaakt. In de praktijk is de Suzuki echter tot zoveel bruut geweld in staat dat dit zich erg lastig laat testen. Wie durft volgas eerst de keerkoppeling te bedienen?

Offset aandrijflijn
De DF300 weegt met 274kg het minst in zijn klasse. Een belangrijk gegeven aangezien al dit gewicht helemaal achterop de boot zit waarmee het in belangrijke mate de vaareigenschappen bepaald. Een andere reden om te streven naar een lager gewicht is de klap waarmee boot en motor na lan-cering van een golf weer in het water terechtkomen. De krachten die daarbij vrijkomen in combinatie met volgas op weg naar de volgende golftop, stellen hoge eisen aan motorophanging, bracket en spiegel. Naast minder gewicht is het zwaartepunt van de Suzuki DF300 verder naar voren gebracht. Hiermee leunt de motor wat meer op de spiegel in plaats van dat het er geheel aan hangt.

Anti Corrosiefinish
Aluminium en zeewater is vaak een ongelukkige combinatie. Om aantasting door elektrolytische corrosie te voorkomen zijn de motoren uiteraard voorzien van anodes op strategische plaatsen. Om het uiterlijk netjes te houden is voorzien in een verfsysteem op basis van een anticorrosie finish met daarover een epoxyprimer. De afwerking bestaat uit een metallic lak en clearcoat voor een mooie glans en bescherming tegen krassen.

Om het koelsysteem schoon te houden en te ontdoen van eventuele zand of zoutresten is er aan de voor- en achterzijde een slang-aansluiting waarmee de staart met schoon water doorgespoeld kan worden. Op een trailer of in het water maakt door het toepassen van een dubbele aansluiting geen verschil.

Water detectie
Zwoegen aan een trekkoord zonder resultaat is een beeld uit vroeger tijden. Na vele meer en minder revolutionaire ontwikkelingen staat er tegenwoordig een uitgebalanceerd stuk techniek wat aan betrouwbaarheid en bedrijfszekerheid niets te wensen overlaat. Storingen komen voort uit externe factoren zoals gebrekkig onderhoud of water in de brandstof. Dat laatste komt niet voort uit verwisseling van vulopening maar bij iedere tankbeurt kan er vocht in de tank terechtkomen. Misschien een paar regendruppels en anders zorgt het hygroscopische karakter van benzine wel voor het aantrekken van vocht. Ook kan een tankstation niet helemaal zuiver op de graat zijn. Water in het brandstofsysteem van de motor resulteert in een slechte verbranding, vermogensverlies en corrosie. Om dit te voorkomen is in het brandstoffilter van de Suzuki DF300 een vochtsensor ingebouwd die zowel een visuele waarschuwing geeft als een indring-end geluid.

Suzuki Modulair Instrument System
Met het samenbrengen van verschillende navigatiegegevens op √©√©n groot scherm als voorbeeld introduceert Suzuki een nieuwe lijn instrumenten waarop verschillende gegevens over de toestand van de motor al dan niet gecombineerd kunnen worden weergegeven. Dat is wel zo effici√ęnt. Zeker bij meerdere outboards aan de spiegel zijn er teveel separate klokken nodig om alle ter beschikking staande gegevens te kunnen presenteren. Vaak is er geen ruimte voor en anders ontstaat er wel een onoverzichtelijk geheel. Door op een LCD display tot vier verschillende gegevens te presenteren is dat pro-bleem ondervangen. De stuurman kan kiezen welk gegeven er zichtbaar moet zijn zonder afgeleid te worden door de rest. Meetgegevens kunnen numeriek of grafisch worden weergegeven en zijn via een menuknop makkelijk toegankelijk.

Specificaties

 
Model DF300
Type motor Viertakt, DOHC 24-kleppen
Aantal cilinders V6 (55 graden)
Brandstofsysteem Multi Point Sequenti√ęle Elektr. Benzine Inspuiting¬†
Cilinderinhoud in cm3 4.208
Boring x slag in mm 98 x 89
Max vermogen in kW 220,7
Max toerental in t.p.m. 5.700 - 6.300
Staartlengte in mm X: 635 / XX: 762
Startsysteem Elektrisch
Gewicht in kg X: 274,0 / XX:279,0
Besturing Afstandsbediening
Inh. oliecarter in liters 8.0
Ontstekingssysteem Volledig getransistoriseerd
Lichtspoel 12V/54A
Motorophanging Rubberen silentblocks
Trimwijze Power Trim en Tilt
Overbrengingsverhouding 2.08:1
Schakeling Vooruit-Neutraal-Achteruit
Uitlaatsysteem Door de propeller
Propellermaten in inches 17" - 27,5"

Voor meer informatie en dealeradressen: www.suzuki.nl

Facebook Comments "Suzuki’s Zuinigheidsrevolutie - Lean Burn Control nu ook op de DF300"