Eagle 1700 Cabrio - Tijdloze schone als Hiswa primeur

Artikel - Eagle 1700 Cabrio - Tijdloze schone als Hiswa primeur

Nederland heeft een naam hoog te houden op het gebied van jachtbouw in staal. Nergens vind je zo’n verscheidenheid aan maten merken en modellen waarbij bouwkwaliteit en ontwerp toonaangevend zijn. Het succes in de kleine pleziervaart fungeert kennelijk als kraamkamer. De superjachtenbranche is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijd erkende klasse.

Zijlmans Jachtbouw in Drimmelen is een van de vaandeldragers die dit imago in stand houden. Vanuit deze Brabantse werf worden nu een jaar of 20 Eagle motorjachten gebouwd. Custom built dus geen enkele is hetzelfde. Een perfecte bouwkwaliteit en afwerking zijn wel een overeenkomst.

De Eagle 1700 Cabrio is opgezet volgens een beproefd concept. Een grote salon midscheeps met een mooi uitzicht over het voorbij schui-vende landschap, slaapgelegenheid voor en achter en een stuurstand bovenop. Onder de 15m romplengte geeft dat een tamelijk gedrongen schip. Het achterdek moet dan verhoogd worden wat de lijnen niet altijd ten goede komt. Deze Eagle meet echter een riante 17 meter waarmee de romp genoeg hoogte biedt voor een tweetal volwaardige achterhutten zonder opbouw. De boot heeft een mooi gestrekt voorkomen wat nog eens versterkt wordt door een gematigd waaiersteven. De salonopbouw is niet al te hoog, het boeisel is ter plaatse van de ramen verlaagd voor een beter lichtinval en uitzicht. De gangboorden zijn breed genoeg om elkaar te onderweg te kunnen passeren. Een handgreep en een voldoende hoge railing zorgen voor een veilig gevoel. Aan dek is de gehele rondgang gelijkvloers. Het zwemplateau, wat hier meer een achterdek is, kun je bereiken via twee wenteltrappen die rondlopend het profiel van de spiegel bepalen. Het middendeel is geheel in lijn ook rond afgewerkt. Hobbels of deuken zijn niet te ontdekken, ook de lastiger af te werken rond-ingen zijn smetteloos strak. Het plateau is lekker ruim voor zowel het werk bij het afmeren als bij het recreëren op de ankerplaats. Als optie is op deze Eagle 1700 in het verlengde van het zwemplateau een hydraulische botenlift gemonteerd die de bijboot moeiteloos te water laat zakken. Geen bungelende volgboot in de davits of iets op sleeptouw. Daarbij is er zonder bijboot een flink vloeroppervlak bij het water, ideaal voor een uitgebreid zonnebad. Zodra het te heet wordt hoeft iemand alleen maar even op de knop te drukken.

De typeaanduiding van de Eagle ontleent de term cabrio aan de mogelijkheid geheel open te varen. Een imposante targabeugel voorziet in een stoffen wegneembaar dak boven de stuurstand en achterste gedeelte van de kuip. De beugel en de ramen zijn klapbaar waarmee het dashboard de doorvaarthoogte bepaald. Bij het betreden is de ruimte overweldigend. Over de volle breedte van het schip strekt zich een ruimte uit waar varen en genieten hand in hand gaan. Achter is een dressoir met natuurstenen blad waarin een koeling, vriezer en LCD TV zijn opgenomen. Laatstgenoemd verdwijnt geheel in de kast en laat zich met een druk op de knop bedienen. Geheel achterop is een dinette voor een man of acht aan een tafel met een niet standaard maar wel mooi ingelegde kompasroos.

De stuurstand bestaat uit een in de betimmering opgenomen dashboard midscheeps. Centraal een cluster meters die het wel en wee van de motor aangeven. Eromheen de navigatie-instrumenten, schakelpaneel, joysticks voor de zijdelingse stuwkracht en een Morsebediening voor het gasgeven. Centraal staat een multifunctio-neel beeldscherm waarop een kaartplotter, internet of virtuele motorinstrumenten op zijn weer te geven. Een groot teakhouten stuur-wiel en een losstaande captains chair vervolmaken de werkplek van de stuurman. Om een brug te slaan tussen het nautische alhier en het vermaak op het achterdek is een uitstekend zittende meevaardersbank geplaatst die op een verhoging eenzelfde uitzicht geeft als de stuurman heeft. Wel zo gezellig.
De salon wandel je binnen middels een brede trap die een lichte wentel maakt. Ook in de salon zet de ruimtelijke opzet zich voort. Een dinette, kombuis en een salonbank vinden er moeiteloos hun plaats. De betimmering is hier in teakhout, nergens is een hoek te ontdekken, alles is rond of rond afgewerkt. Deuren en lades zijn stomp waarmee een vlak en veel rustiger geheel ontstaat dan met opdekdeuren het geval is.

De kombuis is van een volledig en compleet. Het blad is net als elders toegepast van hoogglanzend natuursteen. Niet te zuinig ook want er is flink wat werkoppervlak zowel bij de keramische kookplaat als rond de dubbele spoelbak. Boven is verder alleen een wasemkap boven de plaat te vinden, de rest is uitzicht naar buiten. Onder is opbergruimte, een oven en eventueel een vaatwasser te vinden.
Het plafond is met skai gecapitonneerd. Voor de gordijnen is een koof ontstaan waarmee de rail uit zicht blijft. De plafond verlichting is weer in de betimmering opgenomen. Niet alleen de indeling maar ook de keuze van materialen en kleurgebruik doen een uiterst aantrekkelijk geheel ontstaan. TFT nummer twee op een lift vervolmaakt het comfort in de salon.

Voorin is de eigenaarshut te vinden. Een vrijstaand Frans bed met TFT nummer drie, zonder lift dit keer maar strategisch tegen het plafond aan geplaatst. Een echte eigenaarshut met een se-parate toiletruimte en een natte cel die op verzoek niet is voorzien van een wand met deur. Hiermee loop je uit het bed zo de douche in zonder ook maar de mogelijkheid je tenen ergens aan te stoten. Een ander voordeel is de ruimtewerking. De beperkingen die een voorpunt nu eenmaal met zich meebrengt zijn hiermee goeddeels weggenomen. Met de te openen patrijspoorten en vluchtluik is de ventilatie prima te regelen.
Achterin is het andere deel van de slaapaccommodatie te vinden. Er zijn op deze Eagle een tweetal achtercabines en een gastenhut met een enkel bed en een wasmachine/droger combinatie eronder.

De achterhutten zijn volwaardige slaapkamers met stahoogte, kasten en een dubbel bed. Een spiegeldeur geeft licht, lucht en de mogelijkheid in geval van nood de boot via de spiegel te verlaten. De natte cel bestaat uit een badkamer, letterlijk. Een ligbad waarin ook te douchen is met een wastafel daartegenover. Uitgevoerd in makkelijk schoon te houden HPL.

De machinekamer bereik je via de gastenhut. Achter een houten deur is een stalen waterdichte kneveldeur die de toegang tot de techniek bied. Een indrukwekkende verzameling van één of twee Deutz motoren van naar keuze 140, 170 of 210 PK. Hier staat een enkele 210PK versie met een watergeïnjecteerde schroefas en 5 blads propellor. Een stuwdruklager en AquaDrive homokineet nemen het laatste restje trilling weg. Het meerlaagse isolatiemateriaal met een aluminium plaat als afwerking doet het motorgeronk buiten de machinekamer verstommen. Een Vetus dieselgenerator in silentbox zorgt voor de stroomvoorziening samen met een tweede 24V 55Ah dynamo op de motor en een Victron lader/omvormer van 3000W. Verwarmen van het schip gaat met een Kabolaverwarming d.m.v. vloerverwarming door heel het schip, alle ruimtes zijn dmv eigen thermostaat te regelen. Stofzuigen doet de centrale zuig-unit van Electrolux. Door de boot heen hoef je alleen een slang met mondstuk aan te koppelen. De stofzak verwissel je in de machinekamer. De manier waarop alles is geïnstalleerd en bereikbaar is maakt onderhoud en inspectie tot een feest.

Dat geldt eigenlijk voor de gehele kennismaking met deze klassieke dame in een jas volgens de allerlaatste mode. Een comfortabele en gemakkelijke jas ook. Op een Friese vaart oogt de Eagle als een boot, met de kustlijn nog net in zicht ontpopt ze zich weer als schip. Er is standaard voorzien in CE klasse B maar met een kleine aanpassing is CE klasse A (oceaan) ook mogelijk. Toch is een diepgang van 1,3m niet onoverkomelijk op kleiner water en houden de klapbare beugel en ramen de meeste bruggen op afstand. Het interieur heeft alle kenmerken van het perfecte woonschip in zich voor een gezin of groter gezelschap. De geperfectioneerde bouwwijze en installatie van de techniek maakt deze Eagle 1700 Cabrio tot een investering in een toekomst vol vaarplezier.

Voor meer informatie:
Zijlmans Jachtbouw BV
Havenkade 1
4924 BC Drimmelen
T 0162 686876
info@zijlmans .nl
www.zijlmans.nl

Facebook Comments "Eagle 1700 Cabrio - Tijdloze schone als Hiswa primeur"