Slimme outboardsloep met allure

Artikel - Slimme outboardsloep met allure

Voor menigeen is de investering in een klassieke dieselsloep een belemmering om deze droom werkelijkheid te laten worden. Ook in economisch onzekere tijden staat een boot al snel samen met een nieuwe auto of verhuizing op het lijstje met heroverwegingen. Noem het een vooruitziende blik, zo’n 7 jaar geleden voorzag Boat Import Holland een groeiende behoefte aan een betaalbaar alternatief. Dat is gevonden in de vorm van een dieselsloep maar met een buitenboordmotor in een bun. Of het een succes is? Och, inmiddels varen er zo’n 3000 van rond.

Anders dan de naam doet vermoeden beperkt Boat Import Holland zich niet tot importeren alleen. Oudhuijzer sloepen zijn een eigen ontwerp van deze onderneming. Ze heeft de mallen in eigendom en werkt met de Poolse werf al sinds jaar en dag tot wederzijdse tevredenheid samen. De kwaliteit van de boten is dan ook uitstekend. Door de hoge verkoopaantallen moet er regelmatig een nieuwe mal gemaakt worden en is het daardoor mogelijk het ontwerp continue door te ontwikkelen. Een laatste verbeterde versie is de 575 Luxury. We varen ermee op de Reeuwijkse plassen.

De 575 is een overnaadse polyester spitsgatsloep met een lengte van inderdaad 5.75 m. De boot heeft een klassieke uitstraling met een fors mahoniehouten stuurwiel en de karakteristieke kabelaring rondom. De geknepen spitsgatkont en de uitwaaierende boeg geven de boot iets sierlijks. Helemaal van deze tijd is de zwarte kleur van de romp, kussens en kap. De deklay-out en interieur bestaat uit een binnenschaal in offwhite. Licht, maar niet oogverblindend in scherp zonlicht. Overigens zijn Oudhuijzer sloepen in iedere RAL-kleur verkrijgbaar, zonder meerprijs en met een levertijd van slechts 4 tot 6 weken.

De kap geeft een prima doorzicht en kan blijven staan tijdens het varen. Ook de hoogte is voor iemand met een normaal postuur voldoende om rechtop te kunnen zitten. Voor de stuurman is een riante zitbank achter de stuurconsole, voldoende groot voor twee personen. In deze verbeterde versie is het gedeelte achter de kap verbreed tot aan de boorden. De kuiprand maakt midscheeps een knik naar binnen om voorop toch nog gangboord te hebben. Alleen het gedeelte gangboord wat je niet gebruikt is verdwenen. Een aanwinst want instappen gaat een stuk makkelijker. De instaptrede aan weerszijde van de boot is beter bereikbaar en ligt meer in het zicht. De trede is met teak als antislip afgewerkt. De boot is geschikt voor 5 opvarenden die dan ook echt lekker ruim kunnen zitten. Onder de banken is in bergruimte voorzien. Het voordek is enigszins ingekort voor meer ruimte in de rondzit maar herbergt nog steeds een zelflozende ankerkluis.

Wat mist is de motorkist. Ook staat er geen buitenboordmotor achterop, althans, niet in het zicht. De motor zit in een bun. Dat heeft nogal wat voordelen. In de kuip ontstaat meer leefruimte en wordt het interieur niet gedomineerd door een tafel op de motorkist. Doordat de motor uit het zicht in de bun zit is er in esthetisch opzicht geen verschil met een dieselsloep. Motorgeluiden en trillingen zijn tot een minimum gereduceerd. Een moderne buitenboord is al heel erg stil, de omkisting helemaal achterop de boot doet de rest. Zodra een inboardmotor aan vervanging of reparatie toe is kan dit een veel ingrijpender scenario inhouden dan bij een probleem aan een bescheiden buitenboordmotor. Het maximum toegestane vermogen is 15pk. In praktijk is dat best veel, een 10PK zou in deze Oudhuijzer ook prima voldoen. Het verbruik van deze vermogensklasse is geen reden om toch per se op diesel te willen varen. Vaak zal je in een open sloep niet al te snel dagenlange tochten ondernemen. Net als in een auto is er een omslagpunt in vaaruren waarbij er bij een diesel een kostenvoordeel ontstaat. Dat Oudhuijzer sloepen in de verhuur uitstekend renderen laat eigenlijk al zien dat een dergelijke rekensom in het voordeel van een buitenboord-benzinemotor uitpakt.

Het vaargedrag van Oudhuijzer sloepen is even voorspelbaar als probleemloos. Deze 575 Luxury vormt daarop geen uitzondering. Hier op een typisch Hollandse plas als die van Reeuwijk is de boot in ieder geval geheel in haar element. Ze staan er niet maar in golven zal de sterk uitwaaierende boeg het helemaal droog aan dek houden. Ook het overnaadse draagt daar aan bij als een soort meervoudige sprayrail. De breedte van de boot is 2,15m en biedt ook dwars op de golven genoeg stabiliteit. Met een 15PK Suzuki komt de boot op alle koersen moeiteloos op de rompsnelheid van ca. 17km. Het sturen vergt misschien enige gewenning. Er is geen roer en de stand van de motor is niet zichtbaar. Sturen gaat met de schroef dus een kleine uitslag van het stuurwiel heeft al snel meer dan genoeg gevolgen. Ben je gewend aan een roerblad dan sla je al snel aan het overcorrigeren. Om dit te verbeteren is een hulproer op de motorstaart gemonteerd. De werking hiervan is tweeledig, de vleugelvorm met knik werkt als roerblad en als een trimplaat. Hoewel een sloepenromp op zeewaardigheid is gebaseerd en niet op snelheid, voorkomt een trimplaat het te diep ingraven van de kont met een hogere (top)snelheid tot gevolg. Hoewel het boottype dus toch echt bedoeld is om relaxed van A naar B te loungen, wil ze evengoed best vooruit. Het stuurwiel laat zich daarbij licht bedienen De overbrenging naar de motor vindt met kabels plaats. Onderwater zit een lange kiel met daarachter op gelijke hoogte een kortstaart motor. Aan de grond lopen heeft dus geen grote gevolgen. Met een flinke kiel is de boot koersvast en waait niet met iedere vlaag weg.

Al het polyesterwerk ziet er keurig strak uit. De boot is geheel dubbelwandig en zelflozend. Waar het staartstuk in het water verdwijnt is goed te zien hoe dik het laminaat van de romp is. De overnaadse ribben geven de romp daar bovenop nog eens extra stijfheid. De bun wordt afgesloten door een grote deksel. Deze gaat zijwaarts open op 2 scharnieren en wordt met een eenvoudige luikveer in bedwang gehouden. Het luik valt flush in het achterdek, afwatering vindt plaats door een onderliggende goot met afvoer. Een verbetering die het profiel van de boot ten goede is gekomen met een glad afgewerkt achter- en voordek. In de bun is aan weerszijde een tank te plaatsen dus het moet wel heel gek lopen wil je zonder brandstof komen te zitten. Met een lange arm is de schroef nog net te bereiken wanneer er planten inzitten.

Het interieur is op deze open boot toch van alle gemakken voorzien. De stuurbank en rondzit zijn comfortabel. Een stevige tafel is niet meteen een sta in de weg maar prima bruikbaar. Helemaal voorin is onder de rondzit ruimte voor een (chemisch)toilet. Onder het bankje tegen de stuurconsole aan vinden we een kooktoestel. Een wasbakje is nog in ontwikkeling. Hiermee kun je volop kamperen in deze sloep. De rondzit is met een vulstuk en de tafel om te toveren in een dubbel bed. De optionele kap is daarvoor te verlengen tot een volledige tent. De aanblik van een ondergaande zon die glorieus in het riet zakt doet de rest.

Zo geeft de Oudhuijzer 575 Luxury een aangename indruk. Het is een overzichtelijke probleemloze boot voor een tocht in de omgeving. Doorvaarthoogte en diepgang zijn niet echt van belang. Zowel in vaareigenschappen als uitstraling en kwaliteit kan de sloep zich meten met een dieselvariant. Het grootste voordeel zit daarbij in de prijs. Zonder motor maar verder vaarklaar kost deze sloep € 11.995,- De prijs inclusief een 15 pk Suzuki is daarmee ongeveer de helft van een vergelijkbare lengte met een dieselmotor. Op sommige punten zoals motorgeluid en ruimte in de kuip scoort de Oudhuijzer zelfs beter. Het is daarom niet verwonderlijk dat de boot een succes is en goed verklaarbaar waarom er zo’n respectabel aantal op het water te vinden is.

Maten en gewichten:
Lengte: 5.75 meter
Breedte: 2.15 meter
Gewicht: 560 kilo
Doorvaarthoogte: 100 cm
Personen: 5
motorvermogen: maximaal 15 pk
Prijs: € 11.995,-
CE: D

Opties:
Cabrioletkap met kuipzeil: € 1595,-
Zonnedek: € 595,-
Uitbreiding zonnedek tot aan console: € 695,-
Zwemplateau: € 895,-

Voor meer informatie en dealeradressen:
www.boatimportholland.nl

Facebook Comments "Slimme outboardsloep met allure"