Een blinkend seizoen

Artikel - Een blinkend seizoen

Een blinkend seizoen

Door Walter Knopper

Natuurlijk wilt u als trotse bootbezitter er weer netjes bijvaren in het nieuwe seizoen. De romp even schoonmaken, een beetje wax erop en varen maar… Of is dat niet genoeg voor een glimmende en goed beschermde romp?

Een diep donker blauwe romp geeft de boot een krachtig en vaak chique uiterlijk. Je ziet er echter ieder krasje en ieder stukje kalkaanslag op. Ook witte gelcoats verkrijten door invloed van de zon (UV) en vergelen door invloed van water (kalk). Een flinke poetsbeurt in het voorjaar is dus geen overbodige luxe.

Keuze genoeg
In de watersportwinkel van Skipperland in Lemmer tref ik veel verschillende flessen en flacons aan, voorzien van prachtige en veelbelovende teksten. Kritisch als ik ben zoek ik naar wat mij het beste lijkt, maar het is aan de hand van de verschillende middeltjes moeilijk te bepalen. In een aparte stelling zie ik een uitgebreid assortiment van het merk Riwax. Bij de stelling liggen folders en daarin zie ik een uitgebreid stappenplan. De verkoper legt uit dat je een compleet pakket inclusief professionele poetsmachine kunt aanschaffen of huren. Gemak dient de mens en de keuze is dus gemaakt. Gewapend met cleaner, wax, matteerschijven, schapenvacht en poetsmachines trek ik ten strijde.

De eerste stap: schrobben maar!
Uiteraard moet de romp vet, vuil en stofvrij zijn, dus zet ik de boot in de bootshampoo en was haar grondig. Flink naspoelen met water en ik zeem de boot droog met de ramenwisser die ik altijd in de auto heb liggen.

PTFE of Teflon
Vorig seizoen heb ik een wax gebruikt waar PTFE ofwel teflon in zit. PTFE is een plastic die de gelcoat laag afsluit waardoor de nieuwe wax-laag niet zal hechten. De PTFE laag moet ik dus eerst verwijderen en dat doe ik met VC thinner van International. Ik spoel na met veel water voorzien van een scheutje ammoniak. Ik kan de lucht van ammoniak slecht verdragen dus draag ik een mondkapje, ook omdat inademing van het goedje niet heel erg gezond is.

Stap twee: Matteren
De gelcoat van de boot is behoorlijk dof en ik besluit eerst met de matteerschijf te ‘schuren’. Door met korrel 4000 de excentrische schuurmachine over de gelcoat te jagen verwijder ik een flinterdun laagje. Ik heb het advies gekregen van Frank Rietberg van de firma Riwax om op lage toeren te matteren. Cirkelvormige bewegingen maken, en met de plantenspuit regelmatig water op de romp aanbrengen is de truc. Matteren is best zwaar werk en mijn gedachten verraden opgave en uitbesteden. Er is altijd wel een bedrijf in de buurt die de klus wil overnemen maar ter wille van mijn portemonnee besluit ik door te zetten. Ik matteer de boot met de excentrische machine meter voor meter en neem voldoende pauze om niet een paar dagen last van spierpijn te hebben. Uiteindelijk doe ik er twee dagen over om de hele romp ( 10 meter lengte ) te matteren. De matteerschijven worden naast korrel 4000 ook geleverd in 1000 en 2000 voor het geval dat de gelcoat flink verweerd is.

Stap drie: Polijsten
Gezien de gelcoat niet in de allerbeste staat is, besluit ik om te polijsten met RS-02 medium. Deze compound is uitermate geschikt indien de gelcoat verweerd is en er krasjes aanwezig zijn van bijvoorbeeld schavielende lijnen. Ik doe de compound op de schapenvacht waardoor ik ook het gevoel krijg dat ik naar het eindresultaat aan het werken ben. De schapenvacht werkt tevens oneffenheden en beschadigingen beter weg dan de blauwe pad, volgens de gebruiksaanwijzing. Polijsten gebeurt met de roterende machine en ik ben onmiddellijk blij dat ik geen spierpijn heb. De machine is niet de aller lichtste maar vol goede moed ga ik aan de slag. Ik laat wat compound op de scha-penvacht lopen en zet de machine op de romp. Om niet de klodders polijstmiddel rond te slingeren zet ik de machine eerst op een laag toerental en voer langzaam het toerental wat op. Ik heb denkbeeldig de romp in vierkante meters verdeeld en laat de machine het werk doen. Ik begin er al schik in te krijgen en wil niet stoppen want de romp begint al behoorlijk te glimmen. Na een stuk gepo-lijst te hebben wrijf ik met een synthetische doek het stuk waar ik ben geweest na. Bij sommige stukken was ik niet tevreden en heb nogmaals, met wat minder compound dan de eerste keer, het bewuste stuk behandeld.

Stap vier: bijna klaar!
De laatste stap is het aanbrengen van de wax-laag om de romp tegen vuil en water te beschermen. Ik twijfel even of ik de wax met de hand aan zal brengen maar besluit toch de powertools weer in te zetten. De wax moet opgebracht worden met de excentrische machine op een zwarte pad. Ik heb gekozen voor de RS10 hard wax vanwege de belofte van een langdurige bescherming. Gelukkig is dit een licht klusje en ik laat de machine per vierkante meter over de romp heen glijden. De wax zorgt voor een prachtig 
resultaat en na een klein uurtje glimt bakboordzijde me tegemoet. Behoorlijk trots bekijk ik het resultaat van een afstandje en ook mijn buurman is onder de indruk.

Wat heb ik gebruikt en wat kost dat?
Ik ben met de gehele poetsbeurt drie dagen bezig geweest. 
De poetsmachine heb ik gehuurd voor tien euro per dag en de polijstmachine heb ik aangeschaft voor zestig euro. Ik heb tien matteerschijven korrel 4000 gebruikt, twee schapenvachten en een zwarte polijstpad, totaal: € 67,50. De bootshampoo kost bijna vier tientjes voor vijf liter en daar heb ik nog hel wat van over. De compound RS 02 kost 42,50 euro en de wax kost 47,50 per liter, samen goed voor: 90 euro. Aan een paar synthetische doeken en wat klein materiaal was ik niet meer dan vijftien euro kwijt. Dat brengt de poetsbeurt op een totaal van: € 303,50

Aanpassingen maken
In het geval van mijn romp moest ik even flink aan de bak omdat de romp erg dof was. Is de gelcoat echter nog in zeer goede staat dan is matteren overbodig. Ook de polijstpasta kan in dat geval worden aangepast naar de fijnere cleaner RS 04 in plaats van de RS 02. De machines laten door de draaibewegingen nogal eens poetsbanen, zo-
genaamde hologrammen, achter. Deze poets je gemakkelijk weg met een beetje hooglans polijstmiddel op 
de roterende machine of handmatig met een synthe-
tische doek.

De wax kan eventueel ook handmatig worden aangebracht en uitgepoetst. Breng een dunne laag met een poetsdoek, bij voorkeur een synthetische, op de romp aan. Werk ook hier per vierkante meter. Laat de wax goed drogen en 
poets het uit met een schone microvezel doek. Breng de wax nooit aan in direct zonlicht en wees ervan overtuigd dat je alle vierkante meters met een beetje overlap hebt behandeld. De polijstpads zijn uiteraard waterdicht maar kunnen evenals de schapenvachten schoon gemaakt worden. Spoel de pads schoon in een emmer en voer het water met het schoonmaakmiddel af in de juiste afvaltank. Door de pads stuk voor stuk in een lege emmer nog even op de machine te laten draaien, drogen ze goed en kunnen ze weer gebruikt worden bij de volgende klus.

Zijn alle stappen zorgvuldig uitgevoerd, dan zal de boot er weer fantastisch bijliggen en zal je enorm eer van je werk hebben!

Facebook Comments "Een blinkend seizoen"