Een Boot kopen deel 2

Artikel - Een Boot kopen deel 2

Een boot kopen,
hoe gaat dat eigenlijk

Deel 2: het casco
Boten magazine laat in samenwerking met Steel Jachtbouw in Nijkerk zien hoe de aanschaf van een custom built motor- of zeiljacht in zijn werk gaat, vanaf het eerste gesprek tot de oplevering met alle facetten daartussenin. In deel 2, het casco.

Een boot kopen is complexer dan bijvoorbeeld een auto aanschaffen. Je kunt het wel vergelijken maar een boot is een ingewikkelder geheel waar naast de aandrijving en bijbehorende techniek vaak ook op gewoond moet worden. Eigenlijk is het meer een huis in het klein. Met net zoveel mensen als wensen is het vaak lastig een seriegebouwd schip in overeenstemming te laten komen met de ideeën en verlangens van de nieuwe eigenaar. Maatwerk is dan het sleutelwoord.

Wanneer in de offertefase de mogelijkheden van de bouwer in overeenstemming zijn gebracht met de wensen van de opdrachtgever wordt dit op papier vastgelegd en kan de feitelijke bouw van het nieuwe schip beginnen. In vroeger tijden kon dit vallen of staan met de vaardigheden van de scheepsbouwer. Gewapend met een krijtje en een bundel staalplaten ontstond gaandeweg een wel of niet geslaagd casco. In deze tijd gaat dat anders. Aan de hand van de 3D tekeningen die gemaakt zijn om de offerte inzichtelijk te maken, wordt een staalplatenpakket computergestuurd uitgesneden om als een bouwpakket het nieuwe schip te vormen. Nu zou je denken dat iedere lasser dit in elkaar zal kunnen zetten maar dat is nu ook weer niet het geval. Het lassen van een spanningsvrij casco blijft een vak apart. Door zowel goed als zorgvuldig te werken kom je tot een mooie strakke romp zonder vervormingen waar later weer kilo’s plamuur voor nodig zijn om ze weg te werken. Steel Jachtbouw heeft een voorkeur voor staal maar kan ook aluminium verwerken. Dat zijn wel twee verschillende disciplines, tegelijkertijd kun je deze materialen niet goed bewerken. Zodra er een aluminium jacht op stapel wordt gezet ontsmet men eerst de loods. Ieder flintertje staal wordt verwijderd zodat corrosie van staalresten op het aluminium geheel is uitgesloten. Maar het merendeel van de gebouwde jachten zijn uit staal. De boten die uit aluminium worden gemaakt zijn voornamelijk snelvarende schepen.

Alle rompvormen zijn mogelijk. Uiteraard de oer-Hollandse knikspant hoewel men tegenwoordig meestal voor een multiknikspant gaat. Met een gang extra benadert dit wat meer een rondspant. Een waaiersteven is eveneens geen enkel probleem. Ook vormen de sierlijke lijnen van een S-spant of rondspant eerder een uitdaging dan een barrière. Met deze mogelijkheden worden zowel motorschepen als zeilboten gemaakt. Het materiaal waar een casco uit wordt gemaakt is scheepsbouwstaal grade A. Een legering die zich makkelijk laat bewerken en goed bestand is tegen overmatig roesten. De dikte varieert doorgaans tussen de 3 en 5mm. Wat dikker voor het vlak waarmee aan de grond lopen niet meteen tot een lek leidt. En wat dunner voor de opbouw zodat het zwaartepunt van de boot lager blijft en het gewicht van het nieuwe schip niet uit de hand loopt. De platen worden gestraald zodat ze na het lassen in het verfsysteem kunnen worden gezet.

Steel Jachtbouw is een initiatief van Danny Bruschke. In de huidige vorm bestaat deze werf bijna 10 jaar als full service jachtbouw en jachtservice bedrijf. Met een team van 5 man en de meewerkende eigenaar worden mooie dingen gemaakt. Visser Yachtdesign is de huisontwerper van Steel Jachtbouw en maakt ook de digitale 3D tekeningen. Maar ieder ander ontwerp is ook mogelijk. Met de komst van een nieuwe CNC frees wordt er efficiënter en daardoor ook sneller gewerkt. De bouwtijd van een 15 meter motorjacht duurt met deze ontwikkeling bij Steel Jachtbouw nog maar 6 maanden vanaf het laswerk.

In de volgende editie van Boten Magazine: het interieur.

Facebook Comments "Een Boot kopen deel 2"