Sparren met een sportboot

Artikel - Sparren met een sportboot

Oud Huijzer 700 tender
Sparren met een sportboot

Laurens Koster

Tenders zijn hot! Dat roept de vraag op of snelvaren in een sloep inbreekt op het marktsegment wat tot nu toe door sportboten wordt gedomineerd. Om daar achter te komen laten we de nieuwe Oud Huijzer 700 Tender het opnemen tegen een Style 190 sportboot. Catch me if you can op een winderig Veluwemeer.

De Oud Huijzer 700 Tender
Het succes van de Oud Huijzer 471 en 570 Tender heeft een vervolg gekregen met de introductie van een 700 Tender. Zoals de naam al doet vermoeden in een lengte van 7 meter waardoor er in vergelijk met de 570 veel meer ruimte voorhanden is om er een echte loungeboot van te maken die nog steeds tot hoge snelheden in staat is. De styling van de nieuwe tender sluit aan op de lijnen van de 570. De grootste overeenkomst is de kap die de bun afsluit. Bovenop de kap is in beluchting van de bun voorzien in een vorm die aan een straalaandrijving doet denken. Door de toegenomen bootlengte oogt het lijnenspel nog wat evenwichtiger doordat de bun er wat minder prominent opstaat terwijl er toch een forse 115PK outboard in past. Aan weerszijden zijn met teak beklede trappen geplaatst waarmee het zwemplatform wel erg gemakkelijk te bereiken is.

De stuurman of –vrouw heeft een vorstelijke positie achter de console. Deze heeft geen windscherm zodat het geen consoleboot is. Wel is voorzien in een grijpbeugel om de opvarenden aan boord te houden wanneer de boot laat zien waartoe ze in staat is. De console heeft een U-vorm die je enigszins omsluit wanneer je achter het stuur zit. Het werkt het geheel mooi af en er is meer ruimte voor instrumenten voorhanden. De zit is prettig op een 1-persoons bank met rugrol. Meevaarders vinden een plekje aan weerszijden van de stuurpositie op een eigen bankje die tevens de toegang naar de trappen in de spiegel mogelijk maken.

Midscheeps is aan stuurboord een drie-treeds trap waarmee je eenvoudig aan boord kunt stappen. Het maakt de boot ook bruikbaar voor mensen die slecht ter been zijn mits de boot met de goede kant tegen de steiger aan ligt. Aan de andere zijde is een console waar proviand, een spoelbak en koelkast in passen.

Verder naar voren zijn twee langsbanken geplaatst die in een handomdraai zijn om te bouwen naar een zonnedek of met een tafel geplaatst, de boot tot een aangenaam borrelplatform transformeert. Bij een dergelijk comfortniveau hoort ook een toilet. Vaak letterlijk een ondergeschoven kindje ergens onder een bank. Hoe je dat gebruikt zo tussen je medeopvarenden blijft doorgaans een raadsel. Op deze Oud Huijzer is dat anders. Het voordek is vrij hoog. Dat past in de vormgeving van de boot, zorgt voor een diepe comfortabele zit op de langsbanken maar schept ook de mogelijkheid een volwaardige toiletruimte onder het voordek te creëren. Twee deurtjes en een luik maakt de ruimte goed toegankelijk en door de hoogte ook prima bruikbaar met daarnaast voldoende privacy.

De uitdager
Het Braziliaanse Fibrafort maakt sinds de oprichting in 1989 een complete range sportboten en cruisers van 16 tot 31ft. In Zuid Amerika is het de grootste botenbouwer. Een uitgestrekt land als Brazilië heeft natuurlijk een behoorlijke thuismarkt maar ook de export naar alle sportboot minnende landen wereldwijd, is voor de werf minstens zo belangrijk. Ook in Nederland horen de boten tot de gevestigde orde. Onder de merknaam Style vallen ze tussen de Amerikaanse en Europese evenknieën op met een frisse vormgeving en een scherpe prijs in relatie tot de hoeveelheid boot die je ervoor krijgt.

Onze Style 190, de voorloper van de huidige i9, is een sportboot met een outboard. Hoewel boot en motor over flink wat ervaring beschikken is een dergelijke configuratie geheel van deze tijd. Buitenboordmotoren zijn inmiddels een stuk verder doorontwikkeld dan inboards wat je terugziet in de hoeveelheid PK’s die uit een kleiner en lichter blok worden gehaald. Leuk voor de prestaties maar ook prettig om de brandstofrekening binnen de perken te houden. Voor de Yamaha 90PK die aan de Style hangt gaat dat alleen niet op, het is een model uit een vorige generatie die echter wel mooi loopt en aan prestatie niets heeft ingeleverd. Wat wel opvalt is de hoeveelheid herrie die deze motor maakt, helemaal naast de rust die van de nieuwe Yamaha 115 uitgaat op de Oud Huijzer tender.

De boot is een bowrider met een rondzit of zonnedek voorin, twee stoelen achter het windscherm zoals in een auto en een bank tegen de spiegel aan. Met 5,5m niet al te lang maar met 2,2m wel weer relatief breed en daarmee behoorlijk stabiel.

Het water op
Op onze vaardag gaf het KNMI code geel af. Hoewel enigszins overdreven stond er toch een aardig windje met bijbehorende golfslag. De kleinere en een stuk lichtere Style had daar beduidend meer moeite mee dan de zwaardere Tender. De Oud Huijzer leek het juist prima naar zijn zin te hebben. Niet verwonderlijk aangezien tenders hun roots in een sloep hebben liggen en die zijn per definitie zeewaardig. Het is niet zo dat de Style de omstandigheden niet aankon, de Oud Huijzer deed het alleen een stuk beter.

Manoeuvreren
Een krap haventje aan lager wal aandoen kan met een kleinere boot best lastig zijn. De Style had er veel ruimte voor nodig om op de gewenste plek te parkeren. Sturen met weinig snelheid is in een sportboot al niet zo eenvoudig, wanneer de wind erop staat versterkt dat en moet je maar zien waar je terecht komt.

In een sloepachtige tender is dat heel anders. Er is nog iets van een kiel waarmee driften op de wind veel minder sterk aanwezig is. Ook sturen op lage snelheid geeft een veel koersvaster beeld. De Oud Huijzer heeft geen boegschroef maar zelfs onder deze lastige omstandigheden wordt deze niet gemist. Waar de Style nogal wat gewenning vereist ontpopt de Oud Huijzer zich meer als een allemansvriend.

Snelheid
De Style heeft een gewicht van 800kg en wordt aangedreven door een 90PK motor. De OudHuijzer zet daar 1200 kg tegenover met een 115PK outboard. In de verhouding pk/kg is de sportboot in het voordeel maar dat komt er op het Veluwemeer niet uit. De Style krijgt de Oud Huijzer niet te pakken. Bochten afsnijden of in het wat vlakkere kielzog varen helpt wel maar niet voldoende voor een geslaagde inhaalmanoeuvre. Wat ook opvalt is het snelheidsverlies wanneer de Style een scherpe bocht induikt. De Oud Huijzer ploegt daar met meer gemak doorheen terwijl de bochten ook nog eens scherper genomen kunnen worden. Natuurlijk komt dat door de golven die er staan. De Style heeft het best druk met bokken en dat kost snelheid. Het karakter van de Oud Huijzer is veel meer all-round dus als het eens een keertje meteorologisch tegenzit heb je daar niet zoveel last van terwijl de boot uitstekend blijft presteren.

Comfort
De Style ontbeert nogal wat zaken die de Oud Huijzer wel aan boord heeft. Maar dat is een wat lastig vergelijking omdat de Tender een stuk groter is. Die extra lengte komt echter voornamelijk ten goede aan de cabine onder het voordek. Wanneer je die even buiten beschouwing laat heeft de Oud Huijzer een groter, beter inzetbaar zonnedek. Kun je er een tafel in plaatsen waar je werkelijk iets aan hebt, is er een spoelbakje met stromend water en beschikt de boot over een (optionele) koelkast. Tijdens de vaart zijn de verschillen nog interessanter. Door de hoge boeg van de Oud Huijzer blijft het droog aan boord en zit je ook zonder buiskap behoorlijk uit de wind. Met een kap erop zijn de zitplaatsen op de langsbanken windstil en hebben de andere opvarenden er ook nog wat aan. Een buiskap staat helemaal voorop tegenover het windscherm op de Style die midscheeps geplaatst is. De sportboot is daarmee meer een mooi-weer type terwijl met de Oud Huijzer ook onder minder gunstige omstandigheden nog steeds heel veel vaarplezier is te beleven. De cabine maakt het daarbij mogelijk ook een wat langere tocht te maken.

Uiterlijk
Over smaak kun je niet twisten maar sportboten zijn wel vormgegeven voor een specifieke doelgroep. Jong, hip, wild en actief met een voorliefde voor snelheid. Een klassieke watersporter met ringbaard en pijp past daar niet zo goed op. De Oud Huijzer is voor zo’n iemand een beter decor maar dat geldt voor die jonge hippe wilde snelheidsliefhebber ook. Oftewel, iedereen past op een Oud Huijzer 700 tender terwijl dit toch echt geen saaie grijze muis is. Integendeel. De boot heeft ook een opvallende, geheel eigen vormgeving. De hoge boeg en de bun die op de lijnen van een straaljager lijken te zijn geïnspireerd maken van de 700 Tender een verschijning die er nog niet was. Daarbij is het een van de weinige sloepen of tenders waar een buiskap uitgesproken mooi op staat. Door de hoge boeg kan de kap laag blijven. De vloer onder de kap is ook nog eens verlaagd dus met een mooi gelijnde kap blijft het comfort eronder volledig op peil.

Conclusie
Wanneer je een snelheidsliefhebber bent is er met de komst van tenders zoals de Oud Huijzer geen dwingende reden meer om voor een sportboot te kiezen. Beide kan. Een sportboot heeft daarvoor een sterke parallel met een auto, een tendersloep is weer veel scheepser. Het is vooral een afweging waar persoonlijke smaak de doorslag geeft ook al wint In deze vergelijking de Tender het op alle punten van de sportboot. Daarmee is de Style geen slechte boot maar blijkt de tender meer comfort, betere vaareigenschappen en een uitstraling te hebben die iedereen mooi kan vinden. Het enige echte probleem voor de sportboot is wat de nieuwe Oud Huijzer 700 Tender tot een zeer goede boot maakt.


Voor meer informatie en dealeradressen: www.oudhuijzer.nl of info@oudhuijzer.nl

Facebook Comments "Sparren met een sportboot"