De ultieme slechtweerboot

Artikel - De ultieme slechtweerboot

XO 270 RS
De ultieme slechtweerboot

Vraag een stel plezierschippers of ze niet liever doorvaren in de winter en ze zullen in koor ja roepen om vervolgens hun concrete vaarplannen uiteen te zetten. Maar kijk je op een zonnige winterdag over het IJsselmeer dan ziet het er toch echt uitgestorven uit. Kennelijk is de wil er wel maar valt er kleumend aan een helmstok niet veel lol aan te beleven. Toch heeft doorvaren in de winter wel degelijk zijn charme. Je boot moet er alleen wel op afgestemd zijn. Onder optimale omstandigheden zijn de meeste vaartuigen prima geschikt. Maar wanneer het flink waait, golven fors zijn, of wanneer regen en sneeuw met bakken uit de lucht komt zetten gelden er andere eisen. Dan is het enkel nog leuk wanneer je droog blijft, er geen zorgen zijn over de veiligheid en je ook in slecht zicht nog steeds je route kunt vervolgen. Een XO 270 RS is zo’n boot. Sterk gebouwd, comfortabel ingericht en uiterst zeewaardig.

Het Finse XO Boats bestaat sinds 2008 en maakt sindsdien een snelle opmars door. Vorig jaar is in Engeland de XO 240 in cabinversie uitgeroepen tot motorboot van het jaar in de categorie Performance & Superboat. Helemaal net gek voor een nieuwkomer. Jaarlijks produceert XO zo’n 100 boten en is daarmee op dit moment de snelst groeiende werf in Noord Europa.

Strength, design, en performance is de drie-eenheid waar XO een zeer goede balans in heeft gevonden. Uitgangspunt is een aluminium web van spanten en oversized stringers. Hier komt een 5 tot 8mm dikke huid op uit ALMG 4,5/5083 aluminium platen. Voor dit doel het materiaal met de beste eigenschappen. In de aluminium romp wordt een polyester binnenschaal en in geval van de 270 RS, ook een gesloten stuurhuis gemonteerd. Naadloos en onlosmakelijk met elkaar verbonden. Deze composietbouw verenigt het beste van twee werelden. De ongelofelijk stijve en rigide aluminium romp kun je op de rotsen varen waarna er een deuk inzit en geen gat zoals in polyester.
Met een polyester deck lay-out ontbreken scherpe randen of hoeken met zichtbare lasnaden die een uit aluminium opgetrokken interieur kenmerken. In plaats daarvan ontstaat een optisch en ergonomisch geoptimaliseerd binnenwerk uit prettig aanvoelend polyester. Loeisterk dus maar nog steeds lichtgewicht waarmee spectaculaire snelheden gehaald kunnen worden, ook wanneer het waait en er een golfslag staat waar andere wintervaarders liever voor in de haven blijft liggen.

XO 270 RS
Dit vlaggenschip van XO heeft een silhouet wat lijkt op een survey schip. Dat is goed verklaarbaar aangezien XO deze boot ook bouwt voor de professionele sector. Voor de pleziervaart is het interieur en afwerking geheel anders maar gebleven zijn de all weather vaareigenschappen en de oersterke bouwwijze. De XO 270 RS die wij nader bekijken is voorzien van een dekhuis en gesloten boeg met slaapaccommodatie. De rechtopstaande opbouw geeft de boot iets uitgesproken stoers en onverzettelijks. De XO270 biedt binnen meer comfort en leefruimte dan de lengtemaat doet vermoeden. Naast een zeevaste positie achter het dashboard een bank voor de meevaarder. Daarachter een dinette die met de tafel naar beneden en de meevaardersbank omgeklapt tot twee persoons bed is om te bouwen. Daar tegenover is onder een langsbank een pantry mogelijk. Een tweede slaapgelegenheid vind je onder het voordek. Een natte cel is geplaatst in de console aan bakboord. Deze is zeeziektebestendig door het geheel uit glad polyester te maken waardoor het goed schoon te maken is.
“Onze” XO is verder voorzien van zo’n beetje alle denkbare extra’s die van het varen in ruige omstandigheden iets plezierigs maken.

Webasto
Wanneer het goed koud is voldoet een omgekeerde bloempot op het gasfornuis niet meer. En erg veilig is het natuurlijk ook niet. Webasto is voor boten tot een voet of 40 het merk wanneer het op verwarmen aankomt. De compacte unit is eenvoudig weg te werken in de machinekamer. Met slangen wordt dan warme lucht het interieur in getransporteerd. Deze verwarming nipt wat aan de dieselvoorraad. Maxmaal een kwart liter per uur. Ook vraagt het voor de ontsteking wat stroom, zo rond de 20W. Met een thermostaat is net als thuis de temperatuur in te stellen. Het uitgekiende ontwerp en een goede rookgasafvoer naar buiten geeft koolmonoxide geen kans. Het effect laat zich raden. Ook hartje winter kun je in een T-shirt met deze XO op pad gaan.

Volvo D4-300
Een motor die je onder alle omstandigheden volledig kan vertrouwen is een voorwaarde. In deze XO270 is een dikke Volvo diesel geplaatst.
De 4-cilinder D4-300 is ontwikkeld op basis van de modernste dieseltechnologie. De motor heeft common-rail brandstofinjectie, dubbele bovenliggende nokkenassen, 4 kleppen per cilinder, turbocharger en nakoeler. De motor is verder ondanks het hoge vermogen van 300PK zeer compact. Daarbij heeft XO het blok oogstrelend mooi geïnstalleerd. Zelden hebben we zo’n strak ingerichte machinekamer gezien. Het complete achterdek kan omhoog klappen waarna je voor onderhoud of inspectie overal blind bijkan. Je hebt hierdoor geen enkele reden om te lang te wachten met olie verversen of de waterscheider ontdoen van een laagje vocht. De beste remedie om stilvallen voor te zijn.

ACS automatic trim tab control
XO boten zijn slank. Een eigenschap waar die goede vaareigenschappen uit voortkomen. Met een gematigde breedte heeft een botsing met een golf minder impact. Het wavepiercing neusje is daarbij gemaakt om ook door die golf heen te kunnen boren. Ga je toch airborne vanaf een golftop dan is de landing weer niet zo hard als bij een brede boot. De diepe V over de gehele lengte van het onderwaterschip draag ook bij aan een zachte landing. Daar tegenover staat dat de boten wel wat trimgevoelig zijn. In onze XO is dat aangepakt met automatisch werkende trimtabs. Een druk op de knop en je hebt er geen omkijken meer naar. Een andere windrichting, koersverandering of andere snelheid wordt door een ingebouwde gyro en andere sensoren omgezet in de juiste stand van de trimtabs. Het werkt feilloos. Met deze accessoire kun je de boot alle kanten opgooien zonder ook maar een moment het idee te hebben dat het te ver gaat. Het maakt van deze XO de best handelbare powerboat die we ooit gevaren hebben.

Specificaties:
Lengte 8,60 m
Breedte 2,59 m
Gewicht (zonder motor)3000kg
Motor max 370PK inboard / 2x250PK outboard
Brandstof 315 L
Max 10 pers
CE – C
Prijs vanaf € 98.400,- excl motor.

Voor meer informatie of het boeken van een proefvaart:
XO Boats Nederland
Cruquiusweg 64A
1019 AJ Amsterdam
info@xoboats.nl
www.xoboats.nl

Facebook Comments "De ultieme slechtweerboot"