Elegant en stoer

Artikel - Elegant en stoer

Concordia 12.60, elegant en stoer.

“Wat vind je er zo op het eerste oog van”, vraagt Jan Visscher van Visscher Yachting aan me. “Ziet er veelbelovend uit”, respondeer ik, “laten we maar snel gaan varen”. De eigenaar van de Concordia vaart rustig de boot de box uit, er staat weinig wind en boeg- en hekschroef doen hun werk. “De boegschroef is standaard”, legt Jan Visscher uit. “En de hekschroef is voor mijn gemak”, vult de kersverse eigenaar aan”.

Concordia jachten
Visscher Yachting is opgericht in 2003. Visscher bouwt jachten in staal en aluminium in opdracht van zowel werven als particulieren. Vanaf de oprichting heeft Visscher Yachting zich alleen maar bezig gehouden met nieuwbouw. Visscher Yachting bouwde recent onder andere de twee fluisterstille EcoWaterliners. De EcoWaterLiner is een elektrisch aangedreven ‘taxiboot’, die zeven dagen per week vaart van Giethoorn en Blokzijl naar het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten in Sint Jansklooster en weer terug. Ook bouwt Visscher Yachting voor een internationaal netwerk patrouilleboten en werkboten voornamelijk in aluminium.

In 2005 bouwde Visscher Yachting de eerste Concordia, de 105 AC die werd opgevolgd door de 105 OC en later de 125 AC en OC. Acht jaar later bestaat de Concordia range uit maar liefst 12 modellen inclusief de Concordia 12.60 waar we nu op varen. Later dit jaar lanceert Visscher Yachting zijn nieuwe vlaggenschip: de Concordia Experience 50. Visscher heeft inmiddels tien mensen in vaste dienst en tijdens drukke periodes huurt hij, ter versterking van het team, nog een aantal ZZP’ers in.

Vaarimpressie
Ik stuur de Concordia de Zijlroede van Lemmer over, richting de Grote Brekken. De hydraulische besturing reageert heel direct en er zit nog geen millimeter speling op het roer. De 12.60 meter lange knikspant is bijzonder stabiel en de eigenaar vertelt dat er naast een dooskiel ook kimkielen op de romp zijn aangebracht om droog te kunnen vallen. “Wij willen met deze boot overal kunnen varen”, zegt hij, “en een vaargebied waar we erg van houden zijn de Wadden, dan wil je ook wel eens een keertje droogvallen.”

Op de Grote Brekken aangekomen draai ik de boot, zonder gebruik van beide hulpschroeven, eerst linksom en daarna rechtsom. De diameter van beide draaicirkels is niet veel langer dan de lengte van de boot. Een geruststellende gedachte wanneer de boeg- en/of hekschroef eens storing hebben. We varen weer een stukje door en de 140 pk sterke Vetus laat bij 1300 toeren de boot 5 knopen lopen, we verbruiken op dat moment zo’n 3 liter per uur. Ik maak naast een groene ton een noodstop en de boot ligt met een halve bootlengte helemaal stil. Op de Brekken staat niet meer dan drie beaufort wind en ik leg de boot even dwars op de golven. De eigenaar schenkt op dat moment een schippersbittertje en zowel de glazen als de eigenaar merken de golfslag niet eens op. Ik geef weer gas tegen de golven in en vaar een klein stukje net iets te hard. In mijn zak heb ik nog een decibelmeter maar ik haal het ding niet eens meer tevoorschijn; dit jacht heeft gewoonweg fantastische vaareigenschappen.

Het interieur
De Concordia heeft een grote open kuip met een rondzit. Zowel aan stuur- als aan bakboord geven de trappen toegang tot het ruime zwemplateau. Het interieur is op wens van de eigenaar zeer strak uitgevoerd. De white wash eiken betimmering en de teakhouten openslaande deuren geven het jacht een elegant uiterlijk. In de salon is aan stuurboord een L-vormige zitbank gesitueerd en wordt gecompleteerd door twee losse poefjes. De stuurstand aan bakboord heeft een luxe stuurstoel en de cockpit is voorzien van een Yachtcontrol systeem waarop alle functies zoals verbruik van water, brandstof of stroom, snelheid, koers en positie in één oogopslag te zien is. Boven de stuurstand is over de hele breedte een Webasto panoramadak geplaatst om de stuurman ook het buitengevoel te laten beleven. Het keukentje aan stuurboord is drie treetjes lager dan de salon en is van alle gemakken, zoals een 4-pits kooktoestel, een koelkast en een oven, voorzien. Door de aanwezigheid van een boiler is ook warm en koud water op het jacht beschikbaar. De punt voorziet in een ruim tweepersoonsbed en enige kastruimte. Aan bakboord is de chique doucheruimte in zwart en chroom uitgevoerd. Tevens is aan stuurboord nog een tweepersoons hut gerealiseerd in een hondekooi uitvoering.

Custum build
De specificaties van de Concordia 12.60 geven een aantal standaard mogelijkheden op. Standaard wordt het jacht bijvoorbeeld met kersenhouten betimmering afgeleverd, maar eigenlijk is er niets standaard aan dit jacht. De romp kan in alle RAL-kleuren worden geleverd en het interieur kan naar wens worden ingericht met of zonder vloerverwarming. De openslaande deuren kunnen ook schuifdeuren zijn, de zitbank in de salon kan ook aan bakboord worden gesitueerd en de tweepersoons hondekooi zou ook een opbergruimte kunnen worden. “We proberen aan alle wensen van de eigenaar te voldoen, zoals we ook dit jacht naar de wensen van de nieuwe eigenaar hebben uitgevoerd”, meent Jan Visscher.

Specificaties Concordia 12.60
Lengte: 12.60 m
Breedte: 4.30 m
Diepgang: 1.15 m
Motorisering: Deutz 114 pk
Capaciteit watertank: 400 L
Capaciteit vuilwatertank: 215 L
Capaciteit brandstoftank: 800 L
CE keur: CE-B

Voor meer informatie:

Concordia Yachts
Hooilanden 4
8531 XN Lemmer

Tel.: 06-54354870
Fax.: 038-3447172
www.concordia-yachts.nl

Facebook Comments "Elegant en stoer"