Geheel vernieuwde 4, 5 en 6PK

Artikel - Geheel vernieuwde 4, 5 en 6PK

grand De benjamins van Suzuki
Geheel vernieuwde 4, 5 en 6PK

Tijdens de Suzuki proefvaartdagen die onlangs op het Eemmeer bij Zeewolde zijn gehouden, introduceerde de Japanse motorenfabrikant een drietal kleinere outboards met een nieuw innerlijk in een redesigned jas. Lichter, stiller, duurzamer en eenvoudiger te hanteren dan de vorige generatie. Een knappe prestatie want dat waren al prima motoren. Stilstand is achteruitgang moet de R&D afdeling in Minami-Ku echter gedacht hebben met een verrassende sprong voorwaarts tot gevolg.


Lichtgewicht
Maar al te vaak worden de kleine buitenboordmotoren pas aan een boot gehangen wanneer er gevaren wordt. Hanteerbaarheid is in dit segment dan ook een factor van belang. Met 23,5kg zijn deze Suzuki’s absolute winnaars. In vergelijk met de andere grote merken scheelt dit 5 tot 10kg. Dat lijkt wellicht geen wereld van verschil maar wanneer je al wankelend de bijboot aan het motoriseren bent, telt iedere gram teveel.
Suzuki heeft daarnaast veel aandacht besteed aan de handgrepen. Zowel aan de voor- als achterzijde hebben de motoren een tweetal flinke grepen waar ook een stel Hollandse kolenschoppen volop houvast aan vinden. De combinatie van minder gewicht en de mogelijkheid de motor met twee handen te dragen biedt in deze klasse ongeëvenaard comfort.

Vervoer
Benzinedamp of olielekkage stinkt en geeft een hoop rommel in de bakskist of kofferbak van de auto. Niets zo vervelend wanneer een opgeborgen outboard dergelijke sporen achterlaat. Suzuki heeft dat opgelost door het mogelijk te maken de motor op drie manieren plat neer te kunnen leggen zonder dat er lekkage optreed. De beide zijkanten en de voorzijde kunnen daarvoor gebruikt worden. De overgebleven achterkant heeft een onmogelijkheid, op de achterste handgreep blijft de motor niet liggen en ook is het niet wenselijk om de schroef als steuntje te gebruiken. Vergissen kan dus niet hoewel je niet moet vergeten de ontluchting van de tankdop te sluiten. Na vervoer of langdurige opslag zijn er geen speciale handelingen nodig om de motor te starten. Een enkele ruk aan het startkoord is voldoende. Eén van de vernieuwingen is een extra brandstoftoevoerleiding met een terugslagklep die middels zwaartekracht de carburateur vult en direct starten mogelijk maakt. Eenmaal aan het werk wordt de brandstof op de gebruikelijke wijze toegevoerd.
Smering
Een regelrechte primeur is het smeersysteem van de nieuwe Suzuki’s. In het algemeen kan er in een moderne outboard niet zoveel verkeerd gaan tenzij de motor niet goed gesmeerd wordt. Als eerste past Suzuki in dit segment een geforceerde smering toe met een oliepomp en –filter. Het onderhoud vraagt hiermee wel een extra stapje, zo’n filter moet ook eens vervangen worden. Maar de voordelen zijn veel groter. De motor wordt duidelijk beter gesmeerd met een rustiger loop en langere levensduur als gevolg. Ook nieuw is een transparant raampje waardoor je eenvoudig kunt controleren of de olie nog het goede peil heeft.

Kantelsysteem
De nieuwe DF6A, DF5A en DF4A zijn voorzien van een kantelsysteem met vier verschillende posities. Een tweetal daarvan zijn bedoeld om in ondiep water te kunnen varen zonder de schroef geweld aan te doen. De bovenste positie is geheel op om in een periode van stilstand de staart vrij van aangroei te houden. Om gehannes voor te zijn kun je deze standen alleen kiezen in de weg omhoog. Wanneer je vanuit de bovenste stand de motor laat zakken gaat deze direct naar de onderste positie zonder stops.

Trillingsvrij
RSI zul je van varen met deze nieuwe motoren niet krijgen. Een één cilinder blok zal altijd trillingen produceren maar dat hoef je niet aan de boot of handle te voelen. Door extra dempers toe te passen is de gashendel stiller dan ooit geworden. Wanneer je een wat langere tocht vaart met je hand aan de knuppel treed er geen vermoeidheid op en zit je s’avonds niet over een tintelende hand te wrijven. Daarnaast hebben de ontwikkelaars van Suzuki de luchtinlaat opnieuw ontworpen en zijn er aanpassingen aan de krukas gedaan. Het gevolg is minder geluid en een rustiger loop. Nog rustiger dan het al was.

Met dit nieuwe drietal outboards in het populaire segment verstevigt Suzuki de positie van marktleider. Aan de PK race doet de producent niet zo mee hoewel er op termijn ook een 400PK monster beschikbaar zal zijn. De focus blijft echter meer gericht op het continue doorontwikkelen om motoren nog zuiniger te maken, met een lagere emissie, een langere levensduur en comfortabeler vaart.

Voor meer informatie en dealeradressen:
www.suzuki.nl/marine




Facebook Comments "Geheel vernieuwde 4, 5 en 6PK"