Oud Huijzer 630 Cabine

Artikel - Oud Huijzer 630 Cabine

Het meest opvallende van de Oud Huijzer 630 cabincruiser is een uiterlijk wat teruggrijpt op traditionele lijnen. Schoonheid uit tijden van weleer, maar dan wel gebouwd volgends de technische maatstaven, ergonomisch inzicht en met een prestatieniveau zoals die vandaag gelden. De uitkomst daarvan is een aangename klassieke verschijning die een minimum aan onderhoud vergt, tot flinke snelheden in staat is en over uitstekende vaareigenschappen beschikt.



Boven de waterlijn doet de Oud Huijzer 630 Cabine denken aan de bakdeksalonkruisers die in hun segment het begin van de watersport markeren. Met een hoge, vrij volle boeg volstaat een bescheiden kajuitopbouw voor een volwaardige cabine onderdeks. Van buiten gezien valt deze nauwelijks op. Een stel ronde patrijspoorten die ook open kunnen en een mooi in lijn staand windscherm geven de boot een voornaam klassiek voorkomen. Onder de waterlijn is het ontwerp zowel toegesneden op snelvaren als een goede koersstabiliteit bij lage snelheden. Voorin snijdt een diepe V-vorm de golven aan, naar achteren word deze vorm vlakker waarmee de boot vlot in plané kan komen. Met een relatief groot deel van het totale gewicht voorin de boot, wordt voorkomen dat bij snel accelereren overmatig vertrimmen ontstaat. Rustig varend ligt de nieuwe Oud Huijzer keurig in balans. Snelvarend zijn er sprayrails die opspattend water zijdelings wegzetten zodat het in de boot lekker droog blijft.



De Oud Huijzer 630 Cabine wordt aangedreven door een buitenboordmotor. Al met een zuinige 15PK haalt de boot ongeveer 20km p/u en blijft daarmee onder de grens voor een vaarbewijs. Het maximaal toegestane vermogen is 150PK. Het voordeel van een outboard is een ruime keuze is in het juiste vermogen voor ieders vaargebied of vaargedrag. Ook is doorgroeien van een kleinere naar wat meer vermogen mogelijk. Een buitenboord is daarbij technisch ver doorontwikkeld en profiteert in hoge mate van de ontwikkelingen in de auto-industrie. Hierdoor is een aangehangen motor zuiniger met brandstof, betrouwbaarder en heeft het een lange levensduur. Met name in de kleinere vermogens heeft een outboard voordelen. Een 15PK buitenboordmotor hangt voor rond de € 3000,- aan de spiegel. Een 15PK diesel kost in aanschaf al het dubbele.



De indeling van de Oud Huijzer 630 Cabine staat in het teken van zorgeloos genieten. In de grote open kuip is een flinke L-vormige bank geplaatst. Met een langsbank daar tegenover is er U zit van formaat die alleen onderbroken wordt voor de doorloop naar het zwemplateau aan bakboord. Optioneel is van de U-zit ook een zonnedek te maken. Samen met de stuur- en meevaarderstoel kunnen 8 personen een plaats vinden. Onder de banken is een zee aan bergruimte te vinden. Niet alleen veel maar ook netjes. Luiken van polyester met verzonken sluitingen zodat je daar niet met je schenen tegenaan stoot. Ook de binnenzijde van de bergruimte is glad en strak afgewerkt. De benzinetank is in de bank tegen de spiegel geplaatst.

De stuurstand heeft door de hoge boeg een diepe zit, volledig uit de wind. Maar met flip-up stoelen is staand varen ook mogelijk. Een strak afgewerkt dashboard biedt ruimte aan navigatie -en motorinstrumenten. Die ruimte is echter wel wat beperkt. Met een niet te groot multiscreen zal het al snel goed gevuld zijn. Het hoekige windscherm loopt aan de zijkanten wat verder door zonder plexiglas erin. Het is zo een fijne grijpstang wanneer je de boot de sporen geeft.

Tussen de stuurstoel en die van de meevaarder is de toegang tot de cabine. Ook hier polyester luiken die bijna naadloos opgaan in het geheel. Het oogt in ieder geval mooier dan wanneer er luiken en deuren uit PE worden toegepast. De cabine zelf op de Oud Huijzer 630 is een volwaardige accommodatie met een riante slaapplaats voor twee personen. Een wegneembaar vulstuk maakt er een groot bed van. Een viertal patrijspoorten en een groot dakluik zorgen voor veel daglicht. Geopend ook voor ventilatie. In de cabine is ruimte voor een toilet om het comfort aan boord compleet te maken. Met een binnenschaal is de ruimte strak afgewerkt wat naast mooi ook eenvoudig schoon te maken is.



Onze demoboot is uitgerust met een Tohatsu van 115PK. Toevallig is dat niet. Boat Import Holland, verantwoordelijk voor het ontwerp, productie en import van Oud Huijzer sloepen en tenders, is tevens importeur van Tohatsu. Deze grootste outboardproducent ter wereld maakt bijvoorbeeld ook de kleinere Mercury motoren. Tohatsu is het enige merk in uitsluitend outboards met alle innovatie die daar bij hoort. We hebben er vaker mee gevaren en iedere keer is de conclusie dat Tohatsu outboards opvallend soepel en stil hun werk doen. Deze 4takt 4 cilinder in lijn met 16 kleppen vormt daar geen uitzondering op. Met Lean Burn Control en multi point injectie is het een state of the art machine die tot aansprekende prestaties in staat is en tegelijkertijd ook zuinig met brandstof omspringt.

Op een vrijwel vlak en windloos Veluwemeer valt op hoe soepel de nieuwe Oud Huijzer er vandoor gaat. Moeiteloos varen met deze dikke motor de vaarbewijsgrens voorbij met de gashendel slechts voor een derde open. Volgas klokt de boot een top van ongeveer 65km. Hoewel de boot leeg ongeveer 850kg weegt heb je geen moment het idee met een lichtgewicht te maken te hebben. Golven staan er niet maar die kun je wel maken. De manier waarop de 630 Cabine deze aansnijdt en verwerkt is het best als soepel te omschrijven. Geen gerammel of gebonk. Het wekt de indruk dat deze boot zich minstens zo lekker voelt onder ruigere omstandigheden. Zowel het stuurgedrag als het manoeuvreren bieden geen verrassingen. Er is geen roer dus sturen doe je met de schroef. Die moet dan uiteraard wel draaien. Met meer of minder gas bepaal je de grootte van de draaicirkel. Het doet wat tegennatuurlijk aan om gas te geven wanneer het krap wordt maar met enige gewenning wordt dat een reflex.



De Oud Huijzer 630 Cabine is het iets kleinere zusje van de Oud Huijzer 700 Cabine die nu ongeveer drie jaar succesvol verkocht wordt. Van een afstand zijn de verschillen tussen de boten klein maar in detail zijn ze er wel. De 700 biedt in de standaard uitvoering meer comfort, en uiteraard ook iets meer ruimte. Dit maakt de grotere versie wat beter geschikt voor een meerdaagse tocht. Afhankelijk van het uitrustingsniveau kan dat met de 630 Cabine ook maar toch is de nieuwe Oud Huijzer eerder bedoeld voor een comfortabele dagtocht. Het grootste verschil zit hem in de prijs. De 630 Cabine is de jouwe voor net geen € 20.000 exclusief de motor. Wanneer je kiest voor voldoende vermogen zonder te overdrijven, met bijvoorbeeld een 30PK Tohatsu, blijf je onder de grens van € 25.000,- Voor een 700 dien je daar minstens € 10.000,- bij op te tellen.

Inzetbaar als sloep of sportboot biedt de Oud Huijzer 630 Cabine aan gezinnen, een groep vrienden of sportvissers een gebruiksvriendelijke en doelmatig ingerichte boot. Met opties als een teakdek, diverse rompkleuren of een andere kleurstelling van de kussens is de boot naar wens te personaliseren. Standaard zijn echter een aantrekkelijk scheeps uiterlijk, opvallend goede vaareigenschappen en een onberispelijke bouwkwaliteit.

Meer informatie: www.oudhuijzer.nl

Facebook Comments "Oud Huijzer 630 Cabine"